Mer om Hedda och Lagsi

"And indeed, a horse whom bears himself proudly is a thing of such beauty and astonishment that he attracts the eyes of all beholders. No one will tire of looking at him as long as he will display himself in his splendour."
~ Xenophon
 
Mitt namn är Hedda, jag är 18 år och jag bor i Uppsala.
Den 15'e Augusti 2015 blev jag ägare till min första egna häst, en islandshäst vid namn Lagsi från Olsbacken. Lagsi som han kallas till vardags är en valack på 16 år efter Mökkur frá Varmalæk. Lagsi har 
tidigare tävlats och tränats upp till SM men senare blev avställd och därefter bytt bana till att bli en AR-häst. Lagsi snubblade jag, eller rättare sagt Tina, Mackes ägare, över av en ren och skär slump och det var inte alls tänkt att jag skulle ta mig an en egen häst men det kändes så rätt att jag bara inte kunde säga nej, och tur var väl det!
Mina planer tillsammans med Lagsi är just nu framför allt att bygga upp de muskler han saknar och stärka honom, samt få upp vikten då han är aningen mager. Lagsi kommer endast att ridas akademiskt och klassiskt och utöver det tänker jag klämma in så mycket frihetsdressyr, groundwork, trick, promenader och gosande som det bara går. Jag tänker redan från början satsa stenhårt för att vi ska bygga upp en stark och bra relation innan hårdträningen börjar, och hålla den tiden ut. Det viktigaste för mig är att vi ska klicka bra och att han kan känna sig trygg och lita på mig. Hans välmående kommer alltid att stå i centrum och för att det ska kunna göra det krävs att vi connectar. Utan en stark grundrelation är det ingen idé att försöka träna och rida, så att bygga upp en stark tillit är min prio ett just nu.
Jag själv har varit intresserad av hästar nästan så länge jag kan minnas, men sedan cirka två-tre års tid tillbaka då jag först snubblade över några youtubevideos om folk som umgicks med hästar på andra sätt än just ridningen, tränade trick, löslongerade, red bettlöst och barfota, etc. har jag känt att jag ville lära mig mer om hur själva hästen i sig fungerade, hur dess kroppsspråk och signaler såg ut och helt plötsligt öppnades en helt ny värld upp för mig där en gång i veckan på ridskolan inte riktigt räckte för att tillfredställa min hästabstinens fullt ut.
Efter att ha hittat ett alternativ till den "vanliga" hästhanteringen som jag intresserade mig mer för började jag allt efter hand fortsätta ta reda på nya fakta om hur hästen fungerade och fick nu för ett tag sedan tag i en bok om akademisk ridkonst, vilket fick mig helt fast.

För att göra en lång historia kort och knyta ihop säcken är alltså detta anledningen till varför denna blogg skapas (från mitt håll), för att på nytt kunna få sprida min hästfilosofi samt mina nyfunna kunskaper och ta del och inspireras av andra. 
Jag hoppas att ni vill följa min och Lagsis resa mot en relation där båda parterna samverkar lika mycket, och strävan efter att kunna träna tillsammans och umgås med glädje och harmoni.
Upp