Macke ✖ 27/8-14

Var ju som sagt iväg till Macke idag!
Hade ju sagt igår att jag tänkte rida idag men så vart det inte... Fick lite bråttom då stallsysslorna tog aningen längre tid än jag trott, hehe, och då hovvårdaren skulle komma klockan halv sex och jag hämtade honom ur hagen kvart-tjugo över fyra kändes det rätt onödigt om jag skulle ut och stressa på alla saker så jag skulle hinna rida honom. Vill ju bygga en stark grund i vår relation också och ska ha gott om tid på mig att förbereda oss innan jag bara slänger mig upp på hans rygg (vilket dock kommer bli på lördag, när Madde kommer och fotar), så det fick bli lite av en fortsättning på det vi höll på med sist jag var hos honom, vilket vill säga mark- och trickträning och lite bus!
Först släppte jag honom löst på gräsbanan så han kunde springa av sig om han ville. Detta hade han ingen alls lust med utan dök istället ned i första bästa grästuva. Där tyckte han sedan att han skulle stanna hela tiden, vilket i och för sig passade mig rätt bra i början när jag kollade igenom honom och så, då han inte direkt hade några planer på att gå iväg hehe... Men, eftersom han var lite opepp på att leka så började jag att ha kapsonen tillsammans med, ehum...ett hundkoppel. Efter ett tag började han dock inse att det faktiskt var ganska kul att leka och klickträna, så då släppte jag honom lös också. Och det gick bra!! 
Det jag gjorde mest idag var att få honom att kunna acceptera att jag befann mig i hans närvaro och att jag fick stå i hans zon, röra honom och interagera med honom utan att han skulle ifrågasätta detta (och kanske tilochmed gilla att ha mig där). När vi övat på det och jag kände hur han började slappna av i sinnet samt var närvarande och observant började jag göra några väldigt enkla ledövningar, bara så jag kände att han var med mig. När även det funkade bra släppte jag loss honom och fortsatte ungefär på samma spår där. Han följde mig som en hund och förstod precis vad jag ville i de flesta tillfällena, så det kändes verkligen super!
Idag följde även mamma med och tog några kort, har dock inte hunnit föra över dem till datorn än nå ni får nöja er med några screenshots från en video (som självklart inte ville laddas upp...).
Hans färg ♡ ♡ 
Ja det ser ut som att jag lockar honom med godis men nä nä han gillar mig ändå (säger vi)
On our way to svänga åt höger och byta varv och ja min outfit är väldigt flattering förstår att ni blir inspirerade
Ett nästan icke synligt litet galoppsprång som får hans huvudform att se cool ut (eh, va?)
Vilka är vi ens
Mackpojken smider onda planer om sin ont anade stackars medryttare som ser fånig ut
Nog är han en snygging allt
Å så stanna och back precis när jag ber honom, så dutti pojk 
Frihetsdressyr och Trick, Macke, Markträning | |
Upp