Macke ✖ 1/10-14

Alltså... att det redan är Oktober? Herregud, dagarna går fort nu! Det märks i alla fall att det inte är sommar längre, trodde jag skulle frysa ihjäl imorse när jag var på stan! Har även sett att någon viss liten hästskrutt börjat bli långhårig - dröjer väl säkert inte länge heller tills han börjar se ut som en björn på heltid...
   I alla fall var idag en himla bra hästdag. Hade världens värsta morgon och förmiddag, bröt ihop flera gånger på bussen och tänkte nästan fara tillbaka hem igen men så fort jag kom till stallet och kände av atmosfären och lugnet var det som en helt annan värld typ? Åh, att något så litet kan betyda så mycket!
I alla fall, så var Macke på ett bra humör idag. Vi började trickträna lite i gräsvolten så jag skulle få en uppfattning om hur han kändes idag och därefter planera ridpasset utifrån det. Han var visserligen på hugget och pepp på att hitta på saker, men inte så lyhörd och avspänd han brukar kunna vara så det kändes inte värt att rida upp till ridbanan och träna där, utan det fick bli en uteritt idag. Har varit så slarvig med dem hittills, vilket antagligen är för att jag inte haft någon aning om var det ens går att rida eller hur han beter sig ensam på en längre tur, så det var väl lika bra att ta tag i saken och ha premiärturen gjord.
Vi red en ganska lång sträcka som innehöll både delar av grusväg, ridstig, traktorspår, ängsmark och en bro(!). Bron klev han över lite tveksamt men insåg snabbt att det inte var någon fara. Blev impad!
   Då jag märkte att han hade rätt mycket energi som vore skönt att bli av med innan det lagrades på och vidareutvecklades till olater tränade vi ganska hårt idag, ändå! Började med att lösgöra bogar och höfter med några skolor i skritt och fortsatte sedan merparten av ridturen i trav. Något jag försöker tänka på men ofta glömmer bort att träna på är övergångar och tempoväxlingar, så det var mest det vi sysslade med idag, jag och ponnyplutt! Helst ville han förstås montétrava iväg i världens fart hela tiden. Det fick han inte. Då blev han sur, men han ska härdas. Är man OMSKOLAD travare så är man ;)
   När vi kom hem igen var Macke helt färdig! Han hade svettats en del men var mycket nöjd över sina egna bravader och tyckte absolut han förtjänade extra mycket mat. Idag jobbade han på riktigt fint, så det blir en välförkänt vila från ridningen imorgon för hans del. Har inte bestämt mig om vi ska köra promenad eller bara stanna hemma och fortsätta nöta på tricken, men den dagen den sorgen, som min förra ridlärare alltid sade. ;-)
Testade även det nya schabraket (som OBS har glidit fram på bilderna då jag glömde fästa det i sadeln) på honom och det var SÅ fint! 
Passade perfekt mot hans färg och de gul-röda höstlöven såhär års!
 
Finaste ✩

Allmänt, Macke, Övrigt Icke Hästrelaterat | |
#1 - - Caroline:

Åh så fin han är i det schabraket! Och kan du inte berätta det där om omskolning för Turbo också..? ;)

Upp