En tjurig Hedda och en belöningsbaserad hästträning med Carolina Fransson

Nä, vet ni vad, idag hade ingenting lust att samarbeta med mig alls, överhuvudtaget. Jag hade ju lovat att blogga om klickerträningen, men allting verkar gå emot mig.
Jag har bara varit trött, tjurig och på allmänt dåligt humör nästintill hela dagen.
När jag väl har fått en lucka för att försöka blogga har den snabbt fyllts igen av något annat "viktigt".
Bilderna, som jag tänkt ha med, visade sig bli fulare än fulast.
När jag insett detta gjorde jag ett tappert försök till att rädda dem med coola effekter.
Bilderna blev då ännu fulare.
Fick även förfrågan att jag skulle filma delar av kursen, vilket jag tyckte var en kul och bra idé och därför bestämde mig för göra det.
Filmen blev ganska bra.
Det tyckte dock inte min dator, som bestämde sig för att göra sig av med den snabbast möjligt. 
Så nu sitter jag här, inne i badrummet för det är enda stället internet faktiskt funkar i min lilla lägenhet, mitt i natten, helt filmlös och med fula bilder och dålig blogginspiration. Men, som utlovat, här kommer till slut inlägget om den belöningsbaserade hästträningen jag gick för Carolina Fransson.
Kursen hölls alltså hemma hos Carolina, (vars hemsida du förövrigt hittar HÄR) på hennes gård i Almunge. Det var alltså då grundkursen vi gick, dvs den första man bör gå om man senare vill fortsätta gå kurser eller träna för henne. Till en början satt vi (som bilden visar) inomhus och lyssnade på när hon berättade lite om syftet med just klickerträning, varför det är bra, hur det påverkar hästen och människan, etc.
Efter ett tags lyssnande och diskuterande fortsatte vi genom att bege oss ut i stallet där två av hennes hästar stod, bland annat "Lusen" som visas (EJ I SIN RÄTTVISA) här på den undre bilden.
I stallet visade Carolina lite grundläggande övningar som kan vara bra att använda sig av när man till en början introducerar hästen till själva träningsmetoden. Vi fick även prova att utföra några övningar med hennes hästar, så som targeting, vända bort huvudet från godisen, sänka huvudet, backa (mfl).
 Här ovan på denna helt värdelöst kassa bild visar Carolina hur hon lärt sig backa sin häst genom att endast tänka att man flyttar energin fram emot hästen och bara flytta sin egen tyngdpunkt lite lite lite framåt.
Carolina förklarade även en hel del saker jag inte tänkt så värst mycket på innan, tillexempel om hur viktigt det var att ta paus mellan momenten så både hästen och en själv hinner få tid att återhämta sig och fundera över ens nyinlärda kunskaper, att en alltid (och extra viktigt i början av introduktionen av träningssättet!) bör vara den som bjuder in till "leken", att det är bra att hålla ett relativt högt tempo mellan "klicken" så hästen inte hinner tappa fokuset innan man säger paus, eller att det är bättre att "klicka" en gång för lite än en gång för mycket så man inte råkar berömma hästen för att den t.ex. hinner sparka med hoven tre gånger i marken efter att ha satt ner den på önskvärd placering.
Är så glad att jag gick kursen ändå, jag hade ju visserligen läst på en hel del om ämnet innan, men det som var så bra nu var ju att hon var med och kunde svara på alla ens frågor på en gång, så man slipper gå och fundera över vissa oklarheter (vilket är det värsta som finns med att läsa in sig om saker man finner intressanta på internet).
Så, nu har jag även fått en massa nya idéer till hur jag ska arbeta med Macke och kan knappt vänta tills vi kommer igång på riktigt! 
 
#1 - - Maddeee:

Då får du hjälpa mig o iivan seen 😉😊

Svar: Hihi jaa!!
Hedda Sahlen

Upp